Wow! Schiermonnikoog!
Erik & Willeke - 7 juni 2012

Wij wonen zuidelijk en waren nog nooit op de Waddeneilanden geweest. Het klonk als het buitenland. Dus werd het eens tijd om dit stukje Nederland te ontdekken. En wat was het mooi!

Als ik dit schrijf zijn we alweer een maand thuis. Dus het positieve overheerst. Dan is al snel de fikse regen op zondagmiddag- en avond vergeten en de storm als we vertrekken... Wat rest is een prachtig landschap, het fantastische wad, geweldige luchten, heerlijk op de fiets met de wind door de haren, een warm zonnetje, het 'gekke' Hotel Van der Werff en het heerlijke eten bij 'De Marlijn'. Kortom, voor herhaling vatbaar!

Op vrijdagmiddag komen we aan op Schiermonnikoog. Het weer is 'zo-zo'; we hebben zelfs regen als we op de veerboot zitten. Maar dan, zodra we voet aan wal zetten, begint de zon te schijnen. Het is even zoeken naar de juiste bus. Het is hier goed georganiseerd. De busdiensten sluiten volledig aan op de diensten van de veerboot. Al snel rijden we richting dorp en aan de Badweg stappen we uit. Gelijk met Bert Visscher en gezin, die op het eiland een huis hebben. De bushalte is precies voor onze accommodatie, waar Lizette ons al staat op te wachten.

We slapen in 'Het Oude koloniehuis', om precies te zijn in de voormalige slaapzaal. Vanaf het begin van de vorige eeuw tot in de jaren '70 kwamen hier kinderen met een minder goede gezondheid - de zogeheten 'bleekneusjes' - om aan te sterken.

Maar goed, nu nog vervoer. De auto mocht niet mee naar het eiland (is ook weinig zinvol) en die staat dus nog op Lauwersoog. Dus... op naar de fietsenverhuurder om een opa- en omafiets. Blij met onze fietsen rijden we gelijk richting strand. Nou ja, eerst even wat lekkers halen in de supermarkt! Het is mooi weer, eind van de middag; tijd voor een glaasje rosé om het goede leven te vieren.

Tot laat was het heerlijk vertoeven in een duinpannetje. Vandaar zakten we af naar het terras van een restaurant. Tja, je moet wat toch? En daarna nog maar even richting strand, waar we getrakteerd worden op een prachtige rood-oranje lucht. We vinden het nu al heerlijk hier en we zijn er nog maar net!

De volgende ochtend schijnt de zon weer volop. We rijden richting dorp voor een ontbijtje en springen daarna gelijk weer op de fiets voor een rondje eiland. Na een flinke fietstocht komen voor de lunch aan bij een heerlijk strandpaviljoen, 'De Marlijn'. Voor ons een favoriete stek. Lekker eten.

Na de lunch terug richting dorp. het is zaterdag. De enige supermarkt op het eiland sluit hier nog gewoon ouderwets om 16.00 uur 's middags en is op zondag 'gewoon' gesloten. gelijk hebben ze. Maar dat zijn wij 'westerlingen' natuurlijk niet gewend, dus op het laatste moment nog snel wat boodschappen halen. Daarna lekker een terrasje pakken.

Twee 'iconen' op het eiland zijn Hotel Bernstorff en Hotel Van der Werff. Hotel Van der Werff moet je gezien hebben om het te geloven. Als je binnenstapt, ga je zo vijftig jaar terug in de tijd. Heerlijk!

En zo was ook deze dag gewoon weer snel om. Heerlijk gefietst, een groot deel van het eiland gezien en genoten van de zon. Morgen weer!!