Weekeindje Schier
Tekst en foto's: Merel Witteman

De laatste weken was ik heel erg druk met het leren voor mijn tentamenweek en met het maken van verslagen. Op dat soort momenten gaat school toch echt voor mijn blog. Maar.. ik ben bijna klaar! Vorige week was mijn vader jarig. Voor zijn verjaardag hadden we een weekeindje weg geregeld naar Schiermonnikoog. En dat hadden we net dit weekend geregeld vlak voor mijn tentamenweek. handig is anders, maar we hebben er een leuk weekend van gemaakt. Ik heb er foto's van gemaakt. Een soort weekendplog dus.

Op vrijdagavond gingen we richting Lauwersoog. Om daar met de boot naar het eiland te gaan. Ik vind het altijd super leuk om naar de eilanden te gaan. Lekker uitwaaien op het strand en je hebt toch echt het gevoel dat je weg bent. De zon scheen zijn laatste stralen van die dag en lucht was een beetje heiig.

Op het eiland had ik huisje 'Henny' geboekt. Dat huisje staat op het terrein van vakantieboerderij 'Springfield'. Samen met mijn broertje sliep ik in een bedstee. Ik had hiervoor nog nooit in een bedstee geslapen. Leuk, maar mijn eigen bed slaapt toch het lekkerst.

De volgende ochtend na een fijne nacht te hebben gehad, was het tijd voor het ontbijt. Met lekkere broodjes van de bakker en met koffie en thee.

Om elf uur was het tijd om het eiland te verkennen. Toen we naar buiten liepen, waren er wel een paar honderd ganzen op een grasveld aan het grazen. Zo'n leuk gezicht. Helaas heb ik geen foto van het geheel, maar deze foto zegt mij wel genoeg.

Op zaterdag huurden we voor een dag fietsen om z op het eiland te kunnen rond rijden. Met een tandem het eiland verkennen is helemaal leuk. Dat is een van die dingen die ik alleen maar op een eiland doe.

Het voordeel van een klein eiland is dat alles bij de hand is. Het strand en het dorp liggen echt op loopafstand van elkaar. We waren vroeg in het seizoen waardoor het abnormaal rustig was. Wel fijn hoor, want zo hoef je niet continu iedereen in te halen, of ingehaald te worden.

Ook op het eiland breekt de lente door. De knoppen van de bomen werden langzaam gevuld met kleine blaadjes.

Aan het eind van de ochtend was het tijd om te gaan lunchen. Ik nam een salade met suikerbrood en geitenkaas en met allemaal verschillende noten en gedroogde druiven en verse vijgen. Lekker! En mijn broertje had een soort Spaanse lunch met verschillende vleeswaren. Zag er ook lekker uit.

Ondertussen moest er ook geleerd worden voor verpleegkunde, een tentamen dat ik maandag had. Na een uurtje geleerd te hebben vond ik het wel weer goed. Het leren heeft trouwens goed uitgepakt, want ik heb mijn cijfer voor verpleegkunde alweer terug; een 8,8 om precies te zijn!

Na het avondeten gingen we nog even over het eiland lopen richting zee. Ik wilde namelijk nog heel graag de zonsondergang zien. Maar helaas, daar waren we te laat voor. Wel zagen we een mooie lucht rond de vuurtoren. En ook nog een konijn die een paar meter voor ons op een pad liep.

Op zondag gingen we naar het strand. Een mooie zonnige lentedag. Na de wandeling over het strand was het tijd voor de lunch. En voor warme chocomel. Ik was mijn winterjas vergeten mee te nemen omdat hij vrijdagmiddag thuis zo'n lekker weer was. Ik liep dus het hele weekend in de regenjas van mijn moeder. De volgende keer zal ik niet vergeten mijn jas mee te nemen, dat heb ik inmiddels wel geleerd.

Overal op het eiland zie je fazanten. Ooit hebben wij ook fazanten in de tuin gehad. Helaas zijn die weg omdat er achter ons huis huizen zijn gebouwd. Ik vind ze altijd iets bijzonders hebben. De veren hebben een soort chrome-effect, waardoor ze steeds weer van kleur veranderen.

Na het pakken van mijn tas en een paar uur leren, was het alweer tijd om naar huis te gaan. Het was een stormachtige middag, maar wel met een zonnetje erbij. Het was zelfs even warm. De golven waren zo hevig dat ze zelfs over de kade klotsten.

Thuis komen is dan ook weer fijn. Mijn eigen douche gebruiken en in mijn eigen bed slapen. Het was een heerlijk weekend. Je bent in eigen land, maar toch heb je het idee dat je weg bent. Schiermonnikoog kan ik aanraden. Je komt zeker weten uitgewaaid en ontspannen terug.