Wandelen op Schier
Danyell

Het laatste Waddeneiland waar ik nog nooit langer dan 1 dag was geweest is Schiermonnikoog. Toen ik met Rob in Groningen logeerde (in 2003) hebben we een dagtochtje naar het eiland gemaakt, maar daarna ben ik er nooit meer geweest. En het is ook de enige Wadden-trui die nog in m'n verzameling ontbreekt. Tijd om dus een een paar dagen op deze 'Parel van de Waddenzee' door te gaan brengen. Hieronder mijn verslag van dag 1.

Een midweek leek me wel wat en zo heb ik vier overnachtingen geboekt in een klein pension: Pension Westerburen. Niet duur en toch van alle gemakken voorzien. De weersvoorspellingen zijn redelijk en het zal voornamelijk droog zijn. Wel wordt er voor maandag veel wind voorspeld.

Ik vertrek lekker vroeg van huis om de boot van half tien te halen. Via Gorinchem omhoog richting Utrecht, Almere en dan door Flevoland naar Friesland en Groningen. Best een pittig autoritje en ik doe er dan ook zo'n drie uur over.

Ik ben mooi op tijd in Lauwersoog en vlakbij de terminal vind ik een plekje voor de auto in de parkeergarage en kan ik wachten tot ik de boot op mag. Er is koffie te koop, er zijn toiletten en een dame is druk bezig om een winkeltje te openen. Ik maak een praatje met haar en koop een plattegrond van het eiland.

Dan mogen we de boot op. Ik heb al een e-ticket gekocht en hoef alleen maar te scannen bij het poortje, wat daarna gehoorzaam open zwaait. Buiten staan de bagagekarren al klaar en ik zet m'n tas in wagen nummer 7. Gelukkig ben ik een van de eersten en kan m'n tas beneden zetten, zodat ik niet hoog hoef te tillen.

Ik ga eerst even boven aan dek kijken, maar het waait zo hard dat ik maar snel naar beneden ga en in de salon ga zitten. Wel heb ik een foto van een mooie regenboog kunnen maken in dat eventjes dat ik aan dek was.  In de salon vind ik een mooi plekje bij het raam en ik neem een koffie met een croissantje bij wijze van ontbijt.

Mooi op tijd vertrekken we en al gauw wiebelen we op de woelige baren. Ik vermaak me met m'n I-pad en zo gaat de overtocht best snel. Het duurt maar drie kwartier, de helft van de tijd dat je naar Vlieland onderweg bent. De laatste tien minuten trotseer ik nog even de wind om een paar foto's van Schiermonnikoog in de verte te maken en dan zijn we er al.

De veerdam waar de boot aanlegt is een aardig eindje bij het dorp vandaan en ik zoek de bus naar de Middenstreek. Die bus is snel gevonden en dan blijkt dat je hier niet met een OV-chipkaart kunt reizen, maar dat je contant 3,50 Euro moet betalen. Dan heb je wel gelijk een retour. Ik hobbel twee haltes mee en dan sta ik voor het pension.

De eigenaar wijst me mijn kamer en sjouwt m'n tas voor me naar boven. Ik heb een aardige kamer, met twee losse bedden, tv, douche, wc, een zitje en een bureau. Gratis WiFi, dus alles wat ik nodig heb is er. Het ontbijt is om half negen 's morgens en koffie en thee kun je zelf pakken en op een briefje bijhouden. Leuk geregeld allemaal. Ik pak m'n spullen uit en ga naar beneden om het dorp even te verkennen.

Leuke huisjes, winkeltjes en restaurantjes en cafeetjes. Ik loop even het VVV binnen en hoor dat er woensdag zeehonden worden losgelaten die opgevangen waren in Pieterburen. Kwart voor elf op het strand bij paal 5. Leuk, kijken of ik dat in een van mijn wandelingen in kan passen.

Ik ga terug naar het pension en kleed me om in m'n wandelplunje. Ik ben mooi op tijd om de kortste van vier wandelingen die ik gedownload heb nog even te kunnen doen. Als ik naar de start van de wandeling loop, kom ik langs een punt wat ik herken; hier heb ik toen met Rob fietsen gehuurd.

De wandeling is erg leuk, stukjes door de duinen, de bossen en ook een lange weg langs een polder. Ik loop afwisselend op fiets- en wandelpaden en zelfs een heel stuk door een begrazingsgebied voor geiten. Jammer genoeg zijn de dieren erg schuw; zodra ik er aan kom zetten ze het op een lopen.

Als ik verder loop, kom ik op een stuk waar het heel erg drassig is, niet te doen en daarom loop ik een stukje terug tot een pad waar het wel goed lopen is. Ik kom ook nog langs bunker De Wassermann. Vlakbij de bunker ligt een klein kerkhof, Vredenhof en daar neem ik ook een kijkje. Hier liggen oorlogsslachtoffers , maar onbekende aangespoelde lichamen van zeelieden. Zowel bunker als het kerkhofje zijn niet nieuw voor me, in 2003 heb ik ze ook bekeken. Ik wandel verder en als ik zo'n beetje op het verste punt ben, moet ik tegen de wind in gaan lopen.

Dan zie ik wat me ondertussen ingehaald heeft: een loodgrijze lucht. Pal tegen de wind in komt even later een regen- en hagelbui naar beneden zetten en loop ik ineens te kleumen, terwijl ik eerder nog heerlijk in het zonnetje had lopen genieten. Gelukkig kom ik net langs kampeerboerderij De Kooiplaats en schuil daar onder een afdakje.

Als de bui is overgetrokken vervolg ik m'n weg langs de Berkenplas waar tijdens de storm van oktober 2013 veel bomen zijn omgewaaid. Dan terug naar het dorp. Ik heb er zo'n zestien kilometer opzitten en het was echt lekker. In een pannenkoekenhuis neem ik een koffie en een dubbele portie poffertjes en dan nog even naar de supermarkt.

En kijk... daar staat een heel rek met Schiermonnikoog-truien! Een groenige tint en een steenrode kleur trekken me wel aan, maar de rode is alleen in Large te koop en van deze truien heb ik medium. het wordt dus de groene en zo is m'n missie wat truien betreft al geslaagd. terug op m'n kamer neem ik een koffie en daarna lekker douchen.

Vanavond maar eens vroeg naar bed. Al met al een heerlijke eerste dag. Voor morgen heb ik een langere tocht op het programma staan, ongeveer 26 kilometer, maar ja dan heb ik ook de hele dag de tijd.