Vroeg op weg
Tekst en foto's: Danielle - 18 juli 2010

Vrijdag zijn we naar Schiermonnikoog geweest. het zou de eerste keer voor Rick worden dat hij op een Nederlands eiland zou zijn, en de eerste keer dat hij met zo'n grote boot ging varen. Ik ben al eerder op Texel en Terschelling geweest, maar dit was mijn eerste keer op Schier.

We wilden er heel vroeg zijn. Omdat we de eerste boot wilden van 06.30 uur wilden nemen ging onze wekker al om 03.30 uur af en dat voor ons als avondmensen. Een hele opgave, maar het is gelukt! We haalden de boot met gemak en genoten van de zonsopgang. De lucht was helder, maar de temperatuur nog wat frisjes.

Eenmaal op het eiland de bus gepakt. Tja en dan loop je om 07.30 uur door een nog slapend dorp, genietend van de prachtige oude huisjes die het dorp heeft. De daken zijn zo gemaakt dat de voornamelijk westenwind er makkelijk overheen strijkt.

Vanuit het dorp zijn we naar de westelijke kust gelopen en van daaruit op het strand langs de duinen naar het noorden. Een wandeling van ruim twee uur. Alles was nog fris en stil van de nacht. Geen mens te zien en de lucht liet zien dat het een mooie dag zou worden. De zee was ver weg. We zien eerst drassig land met kleine watertjes en daarachter de enorme zandbanken.

Na onze lange wandeling en een eenvoudige picknick in de duinen, hebben we fietsen gehuurd. Dat was wel even een welkome afwisseling na de intensieve wandeling. We fietsten richting badstrand. Hier heb je een echte branding.

Onderweg naar zee fiets je door een heerlijk natuurgebied en door het bos. Verkoelend al die bomen om je heen. het strand is spierwit en wat drukte betreft viel het enorm mee.

Na bunker De Wassermann en De Berkenplas te hebben bezocht zijn we in het dorp op een terras neergeploft voor een heerlijk lunch bij 'Ambrosijn', waar de Bruschetta met geroosterde groenten en Parmezaan is aan te raden.

Aan het einde van deze dag namen we de boot van 16.30 uur naar Lauwersoog. Ontzettend moe maar voldaan lagen we 's avonds al om 21.00 uur in bed. Voor herhaling vatbaar!