Paasweekend op Schiermonnikoog
Legolas (tekst en foto's) - 28 april 2011

22 april
Even na zessen komen we aan boord van ons schip 'Legolas'. Het is ons tweede schip. Omdat we varen op het wad erg leuk vinden, kozen we dit schip met variabele diepgang en de mogelijkheid om droog te vallen.

23 april
Om 09.15 varen we uit. Zodra we op het meer zijn gaan de zeilen omhoog. De wind zet niet echt door waardoor de snelheid te veel zakt. We besluiten toch maar weer de motor te starten. Tot onze verbazing is het rustig bij de sluis. Als we aan komen varen gaan direct de lichten op groen en gaan de sluisdeuren open. Op het wad staat gelukkig meer wind zodat we weer op de zeilen verder kunnen. Omdat het nog opkomend water is hebben we op de Zoutkamperlaag ongeveer een knoop stroom tegen. De KNRM heeft vandaag een feestje en vaart met zes verschillende oude en nieuwe schepen vol gasten. Een prachtig gezicht.

Even verderop gaan we het geultje naar de Siegewal in. Met het zwaard omhoog staat hier ruim voldoende water zodat we vlotjes de haven in varen. Het is er nog redelijk rustig. We worden door de havenmeester bij een zusterschip van een Jeanneauforum-lid langszij gedirigeerd. Oud-collega Kees die net voor ons binnenkomt ligt even verderop aan dezelfde steiger.

Na de lunch gaan we naar het strand. Op het strand is het door de zeewind vrij fris, maar heerlijk om rond te lopen en schelpen te zoeken.

Terug van het strand trakteren we ons op een cappuccino met appelgebak bij 'Noderstraun' voordat we terug lopen naar de haven. 's Avonds genieten we van een prachtige zonsondergang boven het wad. Aan de ene kant van de haven horen we ganzen op het drooggevallen wad en aan de andere kant vooral steltlopers.

24 april
Vandaag een heerlijke luierdag. We starten met een laat paasontbijt inclusief een eitje. Daarna lopen we naar het dorp om fietsen te huren. Helaas hebben we geen rekening gehouden met de lading dagjesmensen die door de veerboten worden aangeleverd. De rijen bij de fietsverhuurders zijn enorm. We besluiten daarom maar om naar het strand te lopen en een volgende keer te gaan fietsen. Op het strand is het heerlijk en Viggo gaat een groot strandkasteel bouwen. Na het strand tijd voor de lunch. Terug aan boord kunnen we nog even heerlijk lezen in de kuip. We zitten lekker uit de wind achter de buiskap en in de zon. Tussendoor kunnen we nog wat ervaringen uitwisselen met onze buren die net als wij sinds kort met de SO 32i varen.

25 april
De tweede paasdag starten we met een lekker paasontbijtje. Daarna hebben we alle tijd om in de zon te zitten, met de buren te kletsen en wat te lezen. De ochtend vliegt voorbij en het is zo weer tijd om het schip vaarklaar te maken. Even na twee uur maken we de trossen los en varen de haven uit.

>  Zie ook de pagina over de jachthaven van Schiermonnikoog. Klik hier.