Herfstvakantie op het eiland
Sonnie-Tieske

En het was alweer zover: herfstvakantie. Ofwel een bezoek aan de wadden. En op het programma stond voor de tweede keer een bezoek aan Schiermonnikoog. Onze boot vertrekt om 13.30 uur vanaf Lauwersoog en aangezien het een autorit is die niet erg opschiet, vertrokken we lekker op tijd. Zoals verwacht waren we inderdaad ruim op tijd bij de boot om in alle rust een kaartje te kopen, aan boord te gaan en de hoognodige koffie te drinken.

Na een voorspoedig overtocht waren we zo ongeveer als eersten bij de bus op weg naar ons appartement in 'Noderstraun'. Een appartement dicht bij zee en nog dichter dan we dachten, namelijk aan de strandopgang.

Nadat we de tassen gedropt hadden was het tijd om naar het dorp te lopen en wat boodschappen te doen. Onderweg besloten we ook even te kijken naar de mogelijkheid om een fiets te huren met een voorziening om hond Sam mee te nemen. Bij de tweede fietsverhuurder bleken ze manden te hebben waar Sam in kon zitten en dit besloten we te proberen.

Na het bezoek aan de supermarkt en de slijter waren we ruim op tijd terug bij het appartement om nog even over het strand te lopen. geweldig om zo dicht bij de zee te zitten. Sam hoefde zelfs op weg er naar toe niet vast. Hoewel we al eerder op Schier waren, blijft de breedte van het strand echt heel bijzonder. lekker even struinen en met Sam spelen dus.

Gelukkig voor Sam waren er ook genoeg andere honden op het strand om mee te spelen. Doordat we de laatste weken vaak met grote groepen honden hebben gewandeld, begint hij waarempel sociaal te worden en direct met andere honden te spelen. Na de heerlijke wandeling was het tijd om terug te keen naar ons warme verblijf voor een drankje, eten en wat spelletjes. Deze eerste dag was al zeer geslaagd. We gingen lekker op tijd naar bed met Sam in een geïmproviseerd bed op de gang. Hij vond het prima.

We waren vroeg uit de veren en na een goed ontbijt was het tijd voor een ochtendwandeling. Het weer was prima en we genoten van het ochtendlicht. Onderweg kwamen we op het strand nog een jonge zeehond tegen. Deze bleef gewoon liggen. Hij zag er niet bepaald fris uit. Waarschijnlijk was het arme dier ziek. Het strand was bezaaid met zogeheten 'scheermessen', echt hele bergen. Na een paar kilometer gelopen te hebben gingen we bij de volgende strandopgang weer richting duinen en naar ons appartement.

Na de wandeling was het tijd voor 'operatie fietsmand'. We hadden keurig uitgedacht hoe we Sam in zijn tuigje vast konden zetten en waarempel: ook in de praktijk lukte dit prima. Sam leek het wel lollig te vinden zodat we op weg konden. Onze eerste halte was de oude bunker Wassermann op het eiland. Daarna fietsen we richting de dijk om even bij de vogelrjke Westerplas te gaan kijken.

Terug bij het appartement ging Sonja even alleen boodschappen doen in het dorp en was het tijd voor een lekker rustige avond met een boek en een drankje,.

De dag daarop begon grijs en somber maar gelukkig was het wel droog. We besloten de dag te beginnen met een ochtendwandeling richting en door het bos. Het weer klaarde op waardoor we na de lunch in het appartement snel weer de buitenlucht opzochten en richting vuurtoren liepen.

En zo nadere alweer de laatste dag op het eiland. Na twee super-actieve dagen op het eiland begint de gezonde moeheid toe te slaan. 's Ochtends doen we het rustig aan en 's middags besluiten we een fietstocht te maken.

Sam keurig in zijn mand en hij begint daar zichtbaar meer lol in te krijgen. De eerste stop tijdens de fietstocht zijn de Kobbeduinen waar we een stukje wandelen. Daarna over de dijk langs de Waddenzee weer terug. Op het deel van de dijk waar geen schapen los lopen konden we Sam even laten rennen.

Het was een heerlijk midweekje.