De eerste keer
De kerstdagen op het eiland
Hans Hike

Op naar Schiermonnikoog! Dit Waddeneiland hebben we nog nooit bezocht en het moet er echt een keer van komen. Het kerstarrangement hebben we al maanden geleden geboekt. Ik heb er een hekel aan om de kerstdagen thuis door te brengen. En het zijn nog twee dagen ook. Ik word er depressief van. Daarom: op naar Schiermonnikoog!

Om te beginnen gaan we van huis uit met de taxi naar het station. Het regent, vandaar. Die regen is niet zo best, maar mogelijk waait het over op Schiermonnikoog. In Leeuwarden stappen we op de bus. Een rit van een uurtje. De zon komt door, maar er wordt voor de komende dagen wel wisselvallig weer verwacht. Geen witte kerst dit jaar. Jammer wat dat had mooie foto's kunnen opleveren.

We bereiken Lauwersoog. Omdat we te vroeg zijn lunchen we in het restaurant 'Waddengenot aan Zee'. lekker erwtensoep met roggebrood. En een immens groot stuk worst.

Op naar de terminal van Wagenborg. Het is niet druk. Ik koop de tickets die geldig zijn voor de heen- en terugvaart. De veerboot heet 'De Rottum'. Het is nog geen half vier en de zon neigt al ter kimme. De Rottum beschikt over twee motoren van 600 kW en dat is ruim 800 pk. Er kunnen 1000 personen mee en 48 auto's. Overigens mag alleen mee tegen betaling en met een ontheffing van de gemeente Schiermonnikoog.

Na drie kwartier komen we aan bij de steiger. Een aantal bussen staan al 'te trappelen'. Onze hotelbus zorgt voor de transfer naar Hotel Bernstorff. We checken in, lopen naar de kamer en pakken de koffer uit. Daarna lopen we een rondje in het dorp.

Na het eten trekken we ons terug op de kamer. Het is een ruime kamer.

De volgende dag starten we om 10 uur met onze wandeling en zien een eigenaardige ereboog. Het is de onderkaak van een blauwe vinvis. En ik maak een foto van ons hotel 'Graaf Bernstorff'. Die naam komt van Hartwig Arthur graaf Von Bernstorff, die de heerlijkheid Schiermonnikoog in 1893 kocht voor 200.000 gulden. In 1945 werd het eiland door de Nederlandse staat geconfisqueerd omdat het als vijandelijk vermogen werd beschouwd. De zoon van de Graaf eiste het eiland min 1964 terug, maar dat mislukte. In 1983 (dus na veertig jaar) kreeg hij een schadevergoeding van 80.000 Duitse Marken. Hij heeft er nog vier jaar van kunnen genieten, want in 1987 overleed hij.

Vlakbij het hotel staat in het plantsoen een standbeeld van een monnik. Schiermonnikoog was in 1163 een bezitting van klooster Klaarkamp in het Friese Rinzumageest. De monniken droegen grijze ofwel 'schiere' pijen. het woord 'oog' betekent eiland. Kijk, zo zit het dus. Tijdens de 80-jarige oorlog (feitelijk een godsdienstoorlog) ging Friesland over van het katholicisme naar het protestantisme. In 1850 werden de kloosters opgeheven, afgebroken en de grond verviel aan de staat.

Maar goed, nu de wandeling. Daartoe heb ik de wandelgids 'Waddenwandelen' gekocht en de route in mijn GPS gedownload. Onderweg zien we een harpoengranaatkanon, uit de tijd dat veel inwoners van het eiland werkzaam waren in de walvisjacht (tot 1964). Daarna langs de witte (zuidelijke) vuurtoren die in 1911 buiten gebruik werd gesteld en nu in gebruik is al zendmast. We passeren de 'Got Tjark' ofwel grote Kerk uit 1866. De kerk is nu in gebruik door de PKN.

Wat is er veel te zien op het eiland. Zoals Hotel Van der Werff dat tegenover 'ons' hotel ligt. Hotel Van der Werff is het oudste hotel op het eiland en de historie van het hotel gaat terug tot 1726, Bijzonder authentiek is ook de gelagkamer. Balkenplafond, betimmeringen, kleedjes op de tafels en de gastheren keurig in pak.

De volgende dag wordt warm weer voor de tijd van het jaar verwacht. Op de vaste wal 14 graden in de plus en op de Waddeneilanden 12 graden in de plus. Zou die opwarming van de aarde toch waar zijn? Nou voor mij mag het iedere dag 25 graden zijn... Maar ja, dan zal de zeespiegel dusdanig stijgen dat alleen de twee vuurtorens nog zichtbaar zijn. En dan bedoel ik alleen de lichtkoepel uiteraard,

Deze dag lopen we de Badweg af. En daarna rechtsaf richting de Marlijn. Onderweg passeren we bunkermuseum Schlei. Via het berkenbos en langs bunker De Wassermann weer naar het hotel.

Aan alles komt een eind. Het waren prachtige kerstdagen op het eiland!